Tuesday, November 30, 2010

Evolusi...part 2

PANDANGAN ULAMA ISLAM YANG AWAL

Di dalam sejarah Islam, tumpuan kita adalah pada melihat sejauh mana umat melaksanakan peraturan Allah, sebagai mekanisma jatuh dan bangunnya tamadun. Oleh kerana tumpuannya begitu, maka kadang-kadang kita terlepas pandang kepada pandangan para ulama’ terhadap persoalan-persoalan ‘pra-sejarah’ ini.

Sebagaimana teori evolusi mempunyai akar falsafah yang melunjur hingga ke era Ancient Greek dan Roman serta agama, maka ia turut menjadi bahan ulama Islam mencari jawapan kepada persoalan pra-sejarah ini. Namun terasnya adalah bersandarkan kepada ayat-ayat al-Quran yang telah memiliki pendirian yang tersendiri mengenainya. Walaupun ulama Islam memanfaatkan sumber yang ada di sekitar mereka, tetapi prinsip-prinsip al-Quran tetap menjadi teras utama kepada mereka.

Lihat sahaja buku Akhbar al-Zaman oleh al-Mas’oudi, sebelum memperkatakan tentang Adam dan generasi selepasnya, Al-Mas’oudi meletakkan bab “Penjelasan Tentang Umur Dunia, “Penjelasan Tentang Umat-umat Sebelum Adam”, Penjelasan Tentang “Jin dan Jenis-jenis dan Qabilah Mereka”, “Penjelasan Tentang Bumi Dan Apa Yang Ada Padanya”, “Penjelasan Tentang Laut Yang Meliputi (Al-Bahr al-Muhi?) dan Perkara-perkara Ajaib yang Ada di Dalamnya” dan sebagainya.

Al-Mas’oudi menjelaskan bahawa terdapat 28 umat yang telah dicipta di muka bumi sebelum Adam. Mereka terdiri daripada flora dan fauna serta Ummah yang agak menyerupai Bani Adam. Umat ini bercampur dan berinteraksi hingga membawa kepada berkembangnya mereka kepada 120 umat.

Al-Thabari juga menyatakan di dalam Tafsirnya bahawa kesemua hidupan diciptakan sebelum penciptaan Adam.

Al-Maqdisi menjelaskan bahawa terdapat 3 Umat yang utama di dunia sebelum Adam iaitu dua daripadanya terdiri daripada kaum Jin. Manakala kaum yang ketiga adalah golongan yang berbeza dari Jin kerana mereka ini berdaging dan berdarah. Golongan ketiga ini adalah mereka yang dimaksudkan sebagai “man yufsidu feehaa wa yasfiku al-dimaa’: golongan yang membuat kerosakan dan menumpahkan darah” seperti yang diulas oleh Malaikat di dalam ayat al-Quran 2: 30.

Ulasan-ulasan al-Mas’oudi ini memperlihatkan bahawa persoalan tentang hal ehwal pra-sejarah telah pun dibahaskan oleh para Ulama’ jauh sebelum munculnya di Eropah, debat evolusi pada kurun mutakhir ini. Ulama Islam sudah menyentuh bidang ini 10 kurun sebelum ia diperkatakan di Eropah.

Persoalan ini penting di sisi ilmuan Islam, untuk membina dan menstrukturkan World History pada perspektif Islam. Mereka melihat persoalan Tuhan, manusia dan alam, sebagai subjek yang tidak boleh dipisahkan. Di atas prinsip itu, persoalan sejarah tidak sewenang-wenangnya bermula hanya dengan penciptaan Adam, tetapi era Pra-Adam turut diambil kira.

Inilah yang mengagumkan saya. Sekian lama saya terlepas pandang terhadap perhatian yang diberikan oleh Ulama’ seawal kurun ke-10M terhadap isu ini. Keprihatinan mereka menunjukkan bahawa subjek ini berharga untuk diberikan perhatian.

‘ADAM’ SEBELUM ADAM

Berkenaan dengan penciptaan Adam, majoriti ulama Islam percaya bahawa Adam dan Hawa telah dicipta dengan lengkap di Syurga. Mereka kemudiannya dihantar ke bumi selepas memakan buah yang terlarang. Keturunan mereka mengisi populasi bumi dan memulakan sejarah manusia.

Akan tetapi Allah SWT tidak menjelaskan di dalam al-Quran bagaimanakah Adam itu dicipta. Adakah dia dicipta secara berperingkat atau dengan satu proses sahaja? Sebahagian ahli Tafsir mendatangkan pandangan bahawa ketika Allah SWT mencipta Adam, tubuh Adam itu dibiarkan selama 40 tahun sebelum ditiupkan ke dalamnya roh. Di sini kita boleh melihat dengan jelas pengaruh tradisi Ancient Persian terhadap tafsiran berkenaan.

Terdapat juga sebahagian daripada ulama Islam yang menjelaskan bahawa Adam bukanlah manusia pertama yang dicipta di muka bumi. Mereka berpandangan bahawa ratusan ribu ‘Adam’ telah wujud sebelum Adam bapa kita. Setiap satu ‘Adam’ itu telah mempunyai keturunan dan kehidupannya, mereka telah musnah sepenuhnya dan digantikan dengan ‘Adam’ yang berikutnya sehinggalah tiba kepada Adam, bapa kita. Adam bapa kita, dianggap sebagai pusingan terakhir siri ‘Adam’ di muka bumi.

Ada juga ulama yang berpendapat bahawa Adam dan Hawa dicipta bukan di Syurga tetapi di muka bumi dan daripada bumi.

(Lihat al-Maqdisi: Al-Bad’ wa al-Tarikh dan Ibn al-‘Arabi: al-Futuhat al-Makkiyyah)

Ikhwan al-Safa juga ada menghuraikan tentang hal ini. Mereka menyatakan bahawa semua haiwan dicipta dari tanah liat kering dan membiak di kawasan Khatulistiwa yang tidak terganggu oleh perubahan cuaca yang ektrim. Hal ini memberi ruang kepada pembiakan. Di dalam suasana inilah Adam tercipta (takawwana). Ikhwan al-Safa juga berpendapat bahawa Adam dan Hawa hidup di peringkat pertama kehidupan mereka di bumi (Rasaa’il Ikhwan al-Safa, jilid muka surat 181, 229. Ada kemungkinan konsep ini diambil dari Bible kerana di dalam Bible, Syurga itu adalah Garden of Eden di mana Adam dan Hawa hidup dalam keadaan yang suci)


.................................................................................................


ISU LEKEH?

Mungkin isu-isu di atas dipandang remeh oleh sesetengah kita. Ia mungkin dengan mudah dilabel sebagai khurafat, mangsa Israiliyyat, dongengan dan sebagainya. Namun, perlu diingatkan bahawa bukanlah kesahihan fakta itu yang menjadi keutamaan. Saya tegaskan begini kerana sama ada ia dilihat dari tafsiran kepada teks agama, atau pun kepada pencapaian sains itu sendiri, persoalan-persoalan ini masih dibanjiri oleh hipotesis. Malah jangan lupa kepada ingatan Allah bahawa “AKU MENGETAHUI APA YANG TIDAK KAMU KETAHUI”.

Pengetahuan kita ada batas-batasnya.

Namun apa yang menjadi keutamaan kita ialah, persoalan idea berkaitan dengan evolusi biologi, dan adanya idea tentang berkemungkinan wujudnya kehidupan dan ‘adam’ lain sebelum penciptaan Adam, mempunyai ruang untuk ia dikaji oleh Muslim. Ini akan menghindarkan pelajar Sains daripada dibelenggu rasa bersalah yang tidak perlu. Semata-mata kerana menyangkakan bahawa evolusi menyalahi Islam.

Walhal, prinsip-prinsip evolusi sudah pun ada di fikiran ahli sejarah Muslim seawal kurun ke-10M. Jika ia diterima sebagai subjek yang berharga untuk dikaji oleh umat Islam, mengapa pula hari ini kita mengambil pendirian mudah bahawa ruang perbincangan mengenai hal ini sudah terkunci. Evolusi bertentangan dengan Islam, 100%!

Apa yang membimbangkan saya ialah, sikap orang agama terhadap isu-isu seperti ini akan menimbulkan masalah sebagaimana pemuka agama Kristian yang sombong, telah membiakkan manusia sains yang menjauhi agama. Soal agama mereka betul atau salah, tidak sempat untuk dibicarakan kerana sikap sombong dan simplistic minded mereka telah menyebabkan agama tidak lagi dilihat sebagai sumber kebenaran.

Manusia beralih kepada sains kerana muak dengan kelakuan orang agama yang jumud.

THE DIVINE EVOLUTION

Di Barat sendiri, sebahagian pengkaji cuba untuk mengharmonikan evolusi dengan ajaran agama. Walaupun ahli teologi dan gereja teguh dalam menolak evolusi, namun tetap ada sebahagian mereka yang menerima undang-undang dan proses alam semulajadi, tanpa menafikan proses penciptaan oleh Tuhan. Mereka mempercayai bahawa Tuhan berada ‘di sebalik’ proses evolusi di dalam kehidupan alam ini dan manusia berada di hujung proses evolusi ini.

Penjelasan sebegini disebut sebagai ‘the Divine Evolution’.

Ada juga sebahagian pemimpin di gereja yang mengiktiraf ketidak sempurnaan teks Holy Book dan menganggap teori evolusi biologi sebagai bersesuaian dengan aqidah agama Kristian.(Lihat Maurice Bucaille, What is the Origin of Man? The Answers of Science and the Holy Scripture)

Semakan dari semasa ke semasa perlu dibuat juga oleh kita umat Islam.

Muhammad Iqbal dan beberapa tokoh yang lain, menerima idea evolusi Biologi. Namun, Iqbal menjelaskan bahawa evolusi hanya membabitkan perkembangan fizikal manusia. Ia tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan dimensi non fizikal atau spiritual manusia. (Lihat Muhammad Iqbal, The Reconstruction of Religious Thought in Islam).

Isu ini akan membabitkan pendirian Islam terhadap penemuan fosil, hal-hal yang berkaitan dengan kesahihan persepsi bahawa kehidupan manusia bermula dalam keadaan yang primitif, isu banjir besar serta hal Ya’juj dan Ma’juj.

Di Amerika Syarikat, saintis genetik dan paleontologis di akhir kurun ke 20, selepas mengkaji ribuan fosil purba, menyokong teori mtEve yang mencadangkan bahawa keturunan manusia ini bermula dari satu lelaki dan satu perempuan. Penerimaan ini membuka laluan kepada mereka untuk berpihak kepada agama dan seterusnya mula mengemukakan hipotesis tentang Kapal Nuh dan Garden of Eden.

Jika umat Islam mengambil jalan mudah dengan mengatakan semua ini mengarut, maka lebih mudahlah Islam akan dianggap mengarut, apabila gagal berinteraksi dengan pencapaian sains dan teknologi genetik hari ini.

Saya bimbang dengan jumlah anggota masyarakat kita yang menarik diri dari masyarakat dan memencilkan diri kerana tertekan dengan trend perdana yang selesa dengan anggapan bahawa sains dan agama itu saling bertentangan.

Mudah-mudahan dengan perkongsian maklumat ini akan dapat membuktikan kepada pembaca, betapa ulama, ahli sains dan ahli sejarah saling memerlukan di antara satu sama lain untuk lebih memahami agama, Allah SWT, manusia dan alam sejagat.

Jangan kita mangsakan Islam dan Muslim oleh sembang simplistik yang merugikan itu.




Teori Darwin?

Seorang dokter terkenal yang juga ahli paleoantropologi amatir, Charles Dawson, menyatakan bahwa ia telah menemukan tulang rahang dan fragmen tengkorak di dalam sebuah lu-bang di Piltdown, Inggris, pada tahun 1912. Tulang rahang tersebut lebih mirip tulang rahang kera, tetapi gigi dan tengkorak-nya seperti milik manusia. Spesimen ini dinamakan "Manusia Piltdown". Fosil ini diduga berusia 500 ribu tahun, dan dipajang di beberapa museum sebagai bukti mutlak evolusi manusia. Selama lebih dari 40 tahun, telah banyak artikel ilmiah mengenai "Manusia Piltdown" ditulis, sejumlah penafsiran dan gambar dibuat, dan fosil tersebut dikemukakan sebagai bukti penting evolusi manusia. Tidak kurang dari 500 tesis doktor ditulis mengenai subjek ini.1 Seorang ahli paleoantropologi terkenal dari Amerika, Henry Fairfield Osborn, ketika sedang mengunjungi British Museum pada tahun 1935 berkata"... kita harus selalu diingatkan bahwa alam dipenuhi paradoks, dan ini adalah suatu temuan mengejutkan tentang manusia prasejarah...."2

Pada tahun 1949, Kenneth Oakley dari departemen paleontologi British Museum mencoba metode "pengujian fluorin", pengujian baru yang digunakan untuk menentukan umur fosil-fosil tua. Uji coba dilakukan pa-da fosil manusia Piltdown. Hasilnya sungguh mengejutkan. Selama pengujian, diketahui bahwa tulang rahang Manusia Piltdown tidak mengandung fluorin. Ini menunjukkan bahwa tulang rahang tersebut terkubur tidak lebih dari beberapa tahun. Sedangkan tengkoraknya, yang hanya mengandung sejumlah kecil fluorin, menunjukkan usianya hanya beberapa ribu tahun.

Penelitian kronologis terakhir yang dilakukan dengan menggunakan metoda fluorin menunjukkan bahwa tengkorak tersebut hanya berusia beberapa ribu tahun. Terbukti pula bahwa gigi pada tulang rahang adalah dari orang utan yang dibuat seolah usang, dan bahwa peralatan-peralatan "primitif" yang ditemukan bersama fosil hanya imitasi sederhana yang telah diasah dengan peralatan baja.3 Dalam analisis teperinci yang diselesaikan oleh Weiner, pemalsuan ini diumumkan pada tahun 1953. Tengkorak tersebut milik manusia yang berusia 500 tahun, dan tulang rahangnya milik kera yang baru saja mati! Kemudian gigi-gigi disusun berderet dan ditambahkan pada rahangnya secara khusus, dan sendinya dirancang menyerupai sendi manusia. Lalu semua bagian diwarnai dengan potasium dikromat agar tampak tua. Warna ini memudar ketika dicelup dalam la-rutan asam. Le Gros Clark, anggota tim yang membongkar penipuan ini, tidak mampu menyembunyikan rasa terkejutnya atas peristiwa ini dan mengatakan bahwa "bukti-bukti abrasi tiruan dengan segera tampak di depan mata. Hal ini begitu jelasnya hingga patut dipertanyakan bagaimana ini sampai lolos dari pengamatan sebelumnya?"4 Dengan terungkapnya fakta ini, "Manusia Piltdown" kemudian segera disingkirkan dari British Museum setelah lebih dari 40 tahun dipajang di sana. 




.........................................................................................

Perang Armagadon, Kemunculan Dajjal Semakin Hampir: Israel Sedang Memulakan

Dalam kitab suci agama Samawi ada menyebut tentang peperangan secara besar-besaran sebelum berlakunya kiamat. Islam menjelaskan peperangan itu melibatkan pertempuran antara orang beriman dengan bangsa Yahudi yang dikuasai oleh Dajjal. Malah, dalam Islam ada menyebut, tidak akan berlakunya kiamat sebelum dikalahkan bangsa Yahudi oleh umat Islam. Agama lain menyebut peperangan ini sebagai Perang Dunia Ketiga atau lebih popular dengan nama Armagadon. Apa pun namanya, Insya Allah ia pasti akan berlaku.


Bagi sesetengah umat Islam, cerita tentang munculnya Imam Mahdi dan Dajjal pada akhir zaman mungkin dianggap sebagai mitos semata-mata. Alasannya, kehidupan Dajjal terlalu mistik dan perkara mistik sudah ketinggalan zaman. Tidak mungkin perkara mistik akan berlaku pada zaman moden ini. Bagi kes Imam Mahdi a.s pula, dunia sudah terlalu rosak dan Islam sudah terlalu tertindas. Mana mungkin seorang individu yang digelar Imam mampu merubah dunia sepantas itu. Maka mereka beranggapan bahawa dunia akan kiamat beserta dengan rosaknya Islam. Terpulang!!!


Kemusnahan bangsa Yahudi tidak akan berlaku ketika mereka lemah. Mengapa? Sebab memang tidak ada siapa yang teringin mengganggu mereka. Bangsa lain khususnya umat Islam ada agenda hidup yang lebih penting untuk dilaksanakan. Mereka tidak berkeinginan untuk mengganggu bangsa pelik sejak turun temurun ini. Namun, berbeza dengan bangsa Yahudi itu sendiri. Pantang mereka ialah pada ketika mereka kuat. Mereka tidak boleh duduk senang jikalau tidak dapat merosakkan peradaban (akhlak dan akidah) manusia. Jiwa mereka meronta-ronta kalau tidak dapat merosakkan manusia.


Bangsa Yahudi hanya akan hancur ketika mereka berada di puncak kekuasaan. Ini bermakna, puncak kekuasaan mereka adalah lambang kemusnahan bangsa barbarik itu. Mengapa saya berkata demikian? Sejak dahulu iaitu sejak Yahudi mula menubuhkan ‘penempatan’ haram di wilayah Palestin, mereka telah melaksanakan beberapa kongres untuk menguasai bangsa lain setelah sekian lama hidup merempat di negara orang. Menurut Dr. Majid Kailani dalam bukunya bertajuk Jenayah Yahudi Terhadap Dunia Islam, hasil kongres ini disebut sebagai Keputusan Rasmi yang mengandungi beberapa fasal.


Antara isi Keputusan Rasmi itu ialah, kiranya mereka berkuasa dan mempunyai kekuatan, mereka boleh memusnahkan bangsa lain, tetapi tidak umat Islam. Mengapa? Kerana mereka sejak dahulu takut kepada senjata ampuh lagi menggerunkan yang ada pada umat Islam iaitu JIHAD. Mereka sendiri membuat pengakuan bahawa Jihadlah yang sangat digeruni oleh mereka. Justeru Keputusan Rasmi itu memutuskan bahawa roh Islam terlebih dahulu perlu diceraikan daripada umat Islam. Bukannya memerangi umat Islam secara fizikal. Kemudian umat Islam akan diperlakukan seperti apa sahaja yang mereka mahu. Tidak hairanlah apabila kerajaan Malaysia sendiri menganugerahkan label terorist kepada para pejuang Islam yang menegakkan Islam melalui jalan Jihad. Tahniah kerajaanku.


Setelah beberapa dekat berlalu dan mereka sudah pun merasakan nikmatnya hidup merdeka, mulalah mereka lupa bahawa “jangan dikasari umat Islam secara fizikal”. Nanti buruk padahnya. Pendekatan halus pada perkiraan mereka sudah berakhir. Umat Islam sudah rosak sepenuhnya. Kini umat Islam sudah boleh dicubit diganyang. Maka mereka melakukan pelbagai siri keganasan terhadap umat Islam. Kemuncaknya ialah pada Disember 2009 apabila penduduk Gaza dikepung dan diseksa sepenuhnya. Bangsa Yahudi (Zionis ke Yahudi biasa ke, sama sahaja) tidak tahu betapa dendamnya umat Islam ekoran insiden itu.


Dalam diam, pejuang Hezbullah melalui Syiria mengumpulkan kekuatan ketenteraan di samping kerohanian. Hezbullah bukan sahaja dibantu oleh Syiria, malah Iran yang mendominasi teknologi persenjataan bagi dunia Islam. Iran yang kini semakin tertekan ekoran sekutu rapatnya Rusia mengesahkan untuk menyokong sekatan ekonomi yang dikenakan oleh PBB selama lima tahun (Sinar Harian, 8 Jun 2010, Bil.1365) sudah ‘mendapat gambaran’ jelas bahawa kuasa Islam itu tidak boleh bersekutu dengan negara tempat bangsa kufar membiak. Iran dijangka ‘memaksa’ negara Islam bersatu semula khususnya pemerintah Mesir yang sedang liat mempertahankan kuasa. Iran memang sejak Revolusi Ayatollah berkeinginan untuk bersatu dengan negara Arab lain. Cuma faktor pendorong belum tiba.


Terbaru, akhbar Sinar Harian (9 Jun 2010) melaporkan sepasukan sukarelawan Iran akan melakukan misi bantuan ke Gaza (insya Allah). Tidak seperti misi bantuan sebelum ini yang datang bersendirian, misi bantuan Iran ini pula akan disusuli sekali oleh tentera laut Iran. Tarikh dan masa bantuan dirahsiakan oleh kerajaan Iran atas sebab-sebab keselamatan. Dan terfikirkah kita apakah yang akan berlaku apabila Iran melibatkan tenteranya di perairan Gaza yang dikuasai Iblis ini? Pastinya pelbagai pertimbangan yang telah dilakukan oleh Iran sebelum memutuskan ia. Pastinya aspek kekuatan ketenteraan dan kesan susulan telah dinilai oleh Iran. Dan saya kira ini adalah satu ‘permulaan’ yang baik.


Turki pula sudah menunjukkan tanda-tanda akan membuka tangan untuk berjabat dengan saudara seIslamnya ekoran kematian rakyatnya dalam siri keganasaan Komando Bergincu dan Berskirt Pink (tentera Israel) di perairan antarabangsa berhampiran Gaza baru-baru ini. Sebelum itu, Turki sememangnya mengamalkan dasar tegas terhadap negara Yahudi itu. Malah ada penganalisis politik yang menyatakan bahawa ‘sekular Turki’ akan berakhir sedikit masa lagi. Pertimbangan ini perlu dilihat dengan kritikal.


Kita juga jangan melupakan negara jiran, Indonesia. Mereka secara senyap-senyap sedang menyiapkan angkatan perang untuk dihantar ke Palestin. Meskipun pemerintah mereka sedang menafikan salah satu ajaran Islam yakni JIHAD, namun kemahuan jihad tidak akan mampu dibendung oleh peluru dan penjara.


Gabungan kuasa Islam sememangnya sudah tidak dapat dibendung lagi. Sebab ianya merupakan fitrah. Islam terbina dengan persaudaraan. Maka suatu hari persaudaraan itu akan dijalin kembali. Cuma pendorongnya belum muncul. Namun, sejak akhir-akhir ini, bangsa Yahudi seakan-akan tidak sabar untuk mempercepatkan ia berlaku. Teknologi menyebabkan mereka menjadi orang tua yang nyanyuk dan pelupa. Mereka sebenarnya sedang memulakan armagadon yang disebut-sebutkan itu.


Dalam beberapa artikel dan beberapa buku berbentuk analisis yang saya baca, kemungkinan besar Yahudi atau sekutunya akan melancarkan nuklear di salah sebuah negara Arab/Islam. Menurut mereka, di sinilah permulaan perang tersebut. Dalam satu lagi artikel yang ditulis oleh seorang tokoh Islam berpengaruh, kemungkinan besar Yahudi itu akan hancur pada 2012 atau 2018. Dan tidak lama selepas artikel itu keluar di akhbar arus perdana, keluar pula filem Barat bertajuk 2012.


Pandangan ini mungkin agak melampau bagi kebanyakan orang. Tapi kita juga boleh mencetuskan rasa ragu, mengapa Barat menghasilkan filem 2012 yang menceritakan tentang peristiwa berlakunya kiamat. Saya tidak bermaksud untuk menyatakan bahawa kiamat akan berlangsung pada tahun tersebut. Siapalah kita untuk meramalkan perkara yang menjadi hak Allah s.w.t. Namun, tidak salah untuk bersiap sedia menghadapinya. Justeru, saya berpesan kepada diri sendiri dan kepada seluruh umat Islam supaya kembalilah kepada ajaran Islam. Tolaklah pemerintah yang menolak Islam. Dan kita binalah negara Islam yang akan bergabung di bawah khulafah yang satu.


Berat sebenarnya bagi seorang yang tidak tahu ‘membaca’ seperti saya ini untuk menulis ini. Namun, saya kira ini sebagai satu tanggungjawab. Ibarat seorang yang baru belajar bersolat, tidak salah kalau dia mengajak orang yang veteran dalam solat supaya bersolat. Ini kan kewajipan. Melainkan kalau kita memilih untuk tinggal di dalam belantara yang sunyi dari komuniti manusia. Maka mungkin kita akan terlepas daripada kewajipan tersebut. Mungkin la! !





No comments:

Post a Comment